Keresés

Van alternatíva - komment a PISA-eredményekhez

A 2015-ös PISA-felmérés eredményei aggasztó képet festenek a magyar oktatási rendszer állapotáról. A UWC iskolák ezzel szemben olyan alternatívát nyújtanak a középiskolásoknak, melyben magától értetődő az, ami Magyarországon csak álom.
 
A PISA-felmérés szerint mindhárom vizsgált területen (matematika, természettudományok, szövegértés) az elmúlt években trendszerűen romlik a magyar diákok teljesítménye. A felmérés kimutatta azt is, hogy Magyarországon egyre jobban számít az, hogy ki milyen családi háttérből érkezik. Összegezve: az eredmények romlanak, és egyre inkább csak azoknak van esélye jól teljesíteni, akik jobb háttérrel rendelkeznek.
 
Mindez nem azért van, mert a diákok lusták, vagy mert a tanárok rosszul tanítanak. Oktatási rendszerünk mélyen gyökerező problémáktól szenved: a diákoknak sokat kell tanulniuk, de nem tanulják meg alkalmazni a tudást. A tananyag egyre kevésbé készíti fel őket a XXI. század kihívásaira. A tanárokon rengeteg teher van, megbecsültségük és szakmai autonómiájuk pedig egyre csak csökken. Az iskolák döntési szabadsága alig létezik, programjukat és tanrendjüket egyre kevéssé képesek a diákok egyéni igényeihez igazítani.
 
Ahhoz, hogy ma egy magyar iskolában egy diák szabadon kibontakoztathassa a személyiségét és hogy egy tanár valóban szabadon taníthasson, lázadónak kell lenniük. A UWC iskolákban ezzel szemben ez nem lázadás, hanem a magától értetődő alapelv.
 
A UWC iskolák oktatási modellje a teljes ember nevelésére összpontosít. Filozófiájának középpontjában az áll, hogy a diák nem csak a tananyag passzív befogadója, hanem önálló véleménnyel, értékrenddel és gondolatokkal rendelkező ember. Az iskolák interaktív órákkal, kutatómunkával, érvelési és esszéírási feladatokkal igyekeznek segíteni a diákokat abban, hogy kritikus gondolkodókká, kreatív felnőttekké, valódi világpolgárokká válhassanak. Az oktatási modell szerves része a közösségi szolgálat és a sok tanórán kívüli tevékenység, melyet a diákok sokszor maguknak szervezhetnek.
 
A UWC iskoláiban minden óra egyedi kaland, mert az iskolákban 60-80 országból érkezett diákok közös ötleteikkel, hozzászólásaikkal és kreativitásukkal élménnyé teszik a tanulást.
 
Ami ma Magyarországon az oktatási rendszer kötöttsége miatt sokszor elképzelhetetlen vágyálom, az egy UWC-ben valóság.
 
Ha szeretnél te is egy olyan iskolában tanulni, ahol valóban önmagad lehetsz, ahol nem kell értelmetlenül magolnod, ahol a tanároknak van idejük és energiájuk valóban rád figyelni, akkor győzd meg a szüleid, és lépj ki a világba!